fbpx
batony białkowe proteinowe trener personalny kraków audreybbb

Batony proteinowe. Czy warto?

Czy warto kupować batony białkowe? Trenerzy personalni polecają…

Większość trenerów personalnych i dietetyków propaguje modę na fit słodycze. O ile są one robione w domu, przez nas samych czy naszych bliskich, na pewno są zdrowe i mogę przynieść bardzo dużo pożytku naszemu organizmowi. Ale co z takimi kupowanymi w sklepach, które są coraz bardziej popularne i coraz łatwiej dostępne? Czy są ZDROWE? Czy w tym przypadku cena gwarantuje jakość? Podejrzewam, że przemysł spożywczy zbija na nich fortunę, skoro nawet takie firmy jak ,,Mars” czy ,,Snickers” wypuściły wersję ,,PROTEIN” swoich najpopularniejszych batonów. 

Doskonała alternatywa dla słodyczy?

Szybkość życia, pęd, stres, brak czasu napędzają rynek produkcji. Ludzie będąc w biegu chwytają po łatwo dostępne i energetyczne formy pożywienia, dostarczające według nich odpowiednią ilość makroskładników. Ale czy tak jest na pewno? Batony proteinowe reklamowane są przede wszystkich jako zmiennik posiłku zaspakajający apetyt i dający uczucie sytości na długi czas, zarówno dla sportowców, jak i zwykłych ludziZgodzę się na pewno z tym, że są świetną alternatywą dla słodyczy i na cheat meala nadają się idealnie.

batony proteinowe białkowe freeyu trener personalny kraków audreybbb

Makroskładniki w batoniku białkowym.

Czy baton białkowy musi posiadać dużo BIAŁKA? No właśnie nie. Baton batonowi nie jest równy. ,,Wysokobiałkowe’’ słodycze to również chwyt marketingowy – rzadko zawierają wysoką ilość białka, ale za to potrafią mieć w składzie bardzo dużą ilość tłuszczy i węglowodanów i to niekoniecznie tych korzystnych. Natomiast zawartość białka idzie w parze z ceną, bo te droższe już potrafią zawierać około 20 g protein. Źródłem białka nie zawsze jest białko serwatkowe czy białka jaj, dobrze przyswajalne przez organizm, pomagające zbudować nam mięśnie. Producenci często używają białek roślinnych np. konopnych, strączkowych, pszenicznych czy nawet soi, które niestety gorzej budują tkankę mięśniową. Czy baton może zastąpić pełnowartościowy posiłek jakim jest np. kasza z kurczakiem i warzywami – no nie, w obu daniach mamy inną BIODOSTĘPNOŚĆ BIAŁKA!

Cukier w batonach proteinowych zabija?

Węglowodany występują czasem w postaci słodzików, ale tylko w tych lepszych wersjach batonów, te sklepowe słodzone są zwykle syropem glukozowo-cukrowym czy po prostu cukrem. ZŁO!

Syrop glukozowo-fruktozowy – otrzymuje się go ze skrobi kukurydzianej w laboratorium przez hydrolizę węglowodanów. Fruktozę przyswaja tylko wątroba, w której jest przekształcana w glukozę. Jeśli glukozy w krwi jest za dużo, wątroba przekształca ją w kwasy tłuszczowe, co prowadzi do wzrostu poziomu trójglicerydów we krwi, prowadząc do otłuszczenia. Kto widział jak wygląda synteza w laboratorium, wie o czym mówię, w końcu byłam chemiczką.

Dlaczego syrop, a nie cukier?

Ano jest różnica, syrop jest tańszy i bardziej słodki przez co ekonomiczniejszy. Nadwyżka fruktozy w diecie oprócz tego, że wzmaga apetyt, prowadzi do podwyższenia cholesterolu, a nawet rozwoju zmian miażdżycowych.

Batony białkowe mogą powodować raka?

W niektórych batonach możemy spotkać dużą zawartość polioli, które mogą wpływać na problemy żołądkowo-jelitowe, a także różne konserwanty, a nawet tłuszcze utwardzone tj.OLEJ PALMOWY! Zadbajmy, aby kupowane ( jeśli już musimy je kupić) batony miały jak najkrótszy skład.

Izomery trans w batoniku proteinowym?

Tłuszcz palmowy – tani olej, owszem, ale w żywność jest utwardzony. Obróbka żywności prowadzi do izomeryzacji, w której powstaje izomer trans. Nadmierne spożywanie tłuszczy trans zwiększa ryzyko chorób serca, prowadzi do insulinooporności tak popularnej w dzisiejszych czasach, a także wykazuje działanie kancerogenne!

Uwaga na spożywanie dużej ilości tłuszczy roślinnych przez WEGETARIAN! Wykazują dużą zawartość oleju palmowego!

Bomba kaloryczna?

Czasami baton proteinowy ma prawie 400 kcal, więc w takim wypadku może lepiej będzie połączyć baton ,,Dobra kaloria” i popić waniliowym czy czekoladowym napojem proteinowym ,,Mleczna Karolina”, czy ,,Fruvitaa’.

kcal batony białkowe proteinowe trener personalny kraków audreybbb

Kiedy możemy sobie na nie pozwolić na baton białkowy ?

  • W postaci cheat meala
  • Jeśli nie zdążysz zjeść dwie godziny przed treningiem pełnowartościowego posiłku, 30 min przed można zjeść BATONIK! To jest zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż niejedzenie nic! PAMIĘTAJ
  • Dla początkujących świetna nagroda po dobrze wykonanym treningu! Oczywiście SPORADYCZNA
  • Polecam batony domowej roboty

5 zalet batona białkowego.

trener personalny kraków batony proteinowe trener personalny audreybbb
  1. DUŻA ZAWARTOŚĆ BIAŁKA. Wybierajmy te o dużej zawartości białka pochodzenia serwatkowego. Pomoże nam ono w budowie tkanki mięśniowej.
  2. Nie trzeba wsypywać odżywki do wody czy mleka, mieszać i dopiero pić, mieści się w każdej kieszeni, można w każdej chwili i warunkach go skonsumować.
  3. ZAMIENNIK POSIŁKU. Ta zaleta tyczy się tych droższych batonów z lepszych składem. Czasami faktycznie mogę zastąpić część posiłku.
  4. Łatwa dostępność i niska cena. Dostępne są teraz już wszędzie, w każdym sklepie spożywczym, ale niestety te o lepszym składzie można kupić w sklepach dla sportowców, czasami na siłowniach czy w sklepach internetowych.

 

Podobał Ci się ten wpis? Możesz go udostępnić, aby przeczytali inni.

Dołącz do Facebooka, Instagrama, Tweetera, Paintresta, aby być na bieżąco z nowościami

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.