fbpx
czy_mało_snu_jest_lepsze_niz_brak_audreybbb

Czy 6 godzinny sen jest lepszy niż brak snu?

Najnowsze badania pokazują, że sen krótszy niż 6 godzin prowadzi do śmierci.

Śpisz krócej niż 6 godzin?

Tak krotki sen nie jest wystarczający do utrzymania Twojej produktywności. Może to wpływać źle na Twój stan danego dnia i poziom Twojego skupienia. 

Brak wystarczającej ilości snu jest szkodliwy zarówno dla zdrowia, jak i Twojej produktywności. Badania pokazują jak zły wpływ ma kumulacja braku snu na Twoje funkcje poznawcze. 6 godzinny sen przez dwa dni z rzędu wpływa gorzej na funkcjonowanie organizmu, niż brak jakiegokolwiek snu przez dwa dni z rzędu. Oczywiście są osoby WYJĄTKOWE, które mimo 6 godzin snu czują się świetnie. 

sen spanie audreybbb

Gen pozwalający na mniejszą ilość snu

Badacze z „Science Translational Medicine” odkryli drugi wariant genu pozwalający utrzymać dobre samopoczucie mimo małej ilości snu ( mniejszej niż 6 godzin). Gen ten znajduje się w korze grzbietu, która reguluje funkcje mózgu. Umożliwia on spanie krócej, jednak u tych osobników wystąpiły niekorzystne skutki krótkiego snu. Możliwe jest opracowanie leków, naśladujących skutki tej mutacji, która zmniejsza ilość potrzebnego snu, ale wiąże się to ze stresem, lękiem i strachem, czyli skutkami niekorzystnymi dla organizmu. 

Dlaczego 6 godzinny sen nie jest wystarczający?

Osoby śpiące powyżej 8 godzin wykazywały poziom funkcji poznawczych powyżej średniej normy. Osoby śpiące 6 godzin już po 2 dniach czuły się tak samo źle, jak te nieśpiące w ogóle. 

 

Co ciekawe poziom senności grupy śpiącej 6 godzin nie wzrósł znacznie, ale spadły wyraźnie funkcje poznawcze i jakość samopoczucia.

 

Zastanówmy się, czy ludzie śpiąc mało są tak silni, że potrafią zaprzeczać ( celowo bądź nie) swojemu aktualnemu stanowi i samopoczuciu?

Jednym z najbardziej niepokojących wyników badania, jest to, że senność grupy śpiącej 6 godzin nie była zła, mimo spadku funkcji poznawczych. U grupy śpiącej mniej jakość samopoczucia spadała i została oceniona na dwa poziomy, natomiast u grupy sześciogodzinnej na jeden poziom. Naukowcy zadają sobie więc pytanie, czy ludzie, którzy nie śpią potrafią zaprzeczać (celowo lub nie) swojemu aktualnemu stanowi?

 

Długotrwały brak snu może przyczyniać się do wielu zaburzeń, w tym otyłości, chorób serca, nadciśnienia, cukrzycy i depresji.

Ile właściwie powinniśmy spać?

Okazuje się, że ludzie nie potrafią dokładnie ocenić ile właściwie śpią w nocy. Najczęściej wydaje im się, że śpią 8 godzin, a okazuje się, że śpią tylko 6.

Według badań więcej niż 35% Amerykanów, czyli 1 na 3 osoby, śpi mniej niż 7 godzin.

Badania pokazują, że ludzie odpowiadając na pytania zwykle zawyżają ilość swojego snu ( zwykle o 0,8 godziny), śpiąc dużo mniej niż myślą.  Jeśli koleżanka Ci mówi, że śpi 8 godzin, to prawdopobnie śpi 7.

Niestety, nawet niewielkie niedobory snu w ciągu tygodnia akumulują się do ogromnych rezultatów i wpływają na Twój organizm. NAPRAW SWÓJ SEN, łatwiej powiedzieć niż zrobić

 

sen_u_dziecka_audreybbb

Co zrobić, aby spać lepiej?

Obserwacje pokazują, że odpowiednia ilość snu jest problemem dla wielu ludzi (nawet ja mam ten problem). Według ekspertów najlepiej zacząć od wyciszenia się przed snem, aby lepiej spać.

Dodatkowo:

  • wyeliminuj używanie urządzeń elektronicznych na 30 minut przed położeniem,
  • unikaj alkoholu ( mimo, że wielu osobom pomaga, większości obniża jakość snu i jego długość)
  • regularnie uprawiaj aktywność fizyczną.

Inną radą, mniej popularną, a również dobrą jest: ZREDUKOWANIE TWOJEJ WAGI CIAŁA.

Niestety bezdech senny i otyłość, mają tu wysokie powiązanie. Otyli ludzie bardziej cierpią na brak produktywności, niż Ci z prawidłową wagą, a nawet Ci z nadwagą.

 

Powody problemów ze snem

Inne powody problemów ze snem związane są często z psychicznymi, neurologicznymi czy psychologicznymi kwestiami. Nawet stress, czy zamartwianie mogą negatywnie oddziaływać na Twój sen. Dodatkowo wysiłek fizyczny w późnych godzinach wieczornych może niekorzystnie wpłynąć na jakość snu. 

Również u niektórych osób ma też znaczenie ilość przyjmowanej kofeiny. Zbyt duża dawka może łatwo zaburzyć Twój sen. 

 

masaż_sen_ile_spac_audreybbb
stres_spanie_audreybbb

Problem ze snem, który łatwo jest naprawić

Brak snu jest jest powszechnym, zdrowotnym problemem, ale jest wiele sposobów na jego poprawę.

Zdrowa, zbilansowana, odżywcza dieta i regularna aktywność fizyczna, ćwiczenia poprawiające jakość życia to sposoby na zachowanie zdrowia  psychicznego i fizycznego na odpowiednim poziomie. Wpływają na jakość snu i mogą pomóc uzyskać Ci lepsze samopoczucie.

Naprawienie złych zwyczajów związanych ze snem, tak aby spać odpowiednią ilość godzin i się wyspać jest naprawdę proste do zrobienia.

 

Podobał Ci się ten wpis? Możesz go udostępnić, aby przeczytali inni.

 

Dołącz do FacebookaInstagramaPaintresta, aby być na bieżąco z nowościami

sprzęt na siłowni, sztangielka, hantel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *